Continguts, metodologia i organització (revisat)
4.
Continguts
4.1.
Disciplinaris/didàctics
Els
continguts didàctics són aquells que s’han tractat en cada una de
les unitats didàctiques que es desenvolupen en una mateixa
assignatura; per tant, es veuen com a cada un dels continguts que ens
ajudaran a complir els objectius d’etapa al llarg del curs.
En
la nostra unitat didàctica tractarem els següents continguts
trobats en el Decret 108/2014 en el curs 6é, corresponents amb els
blocs 2 (“Habilitats motrius, coordinació i equilibri. Activitats
en el medi natural”) i 4 (“Activitat física i salut”):
· Hàbits
saludables d’higiene corporal, posturals, i alimentaris en la
pràctica d’activitat física i en la vida quotidiana.
· Efectes
negatius del sedentarisme, d’una dieta desequilibrada i del consum
d’alcohol, tabac i altres substàncies
· Definició
de la salut com l’estat de complet benestar físic, mental i social
· Pràctica
de la relaxació davant de situacions estressants.
· Jocs,
exercicis i activitats adaptades (intensitat, duració...) al seu
nivell físic per a la millora de la resistència cardiorespiratòria
o aeròbica, la flexibilitat, la força muscular i la resistència
muscular
· Acció
preventiva per a lesions i malalties esportives més comunes amb l’ús
correcte de materials i espais destinats a l’activitat física.
· Primers
auxilis bàsics.
· Col·laboració
en la preparació i realització d’alguna activitat en el medi
natural com senderisme, orientació, bicicleta o itinerari ambiental
utilitzant les tècniques adequades de cada una d’elles com a ritme
adequat a la senda, orientar-se, tècniques de conducció de la
bicicleta, etc.
· Accions
per a preservar l’entorn i el medi natural i reduir l’impacte
ambiental (evitar residus i fomentar la seua replega).
4.2 Continguts
interdisciplinaris
Dins
dels continguts interdisciplinaris, creiem que l’àrea més
relacionada al nostre bloc temàtic és la de Ciències Naturals
(CC.NN).
Probablement,
aquesta assignatura és la més relacionada amb l’Educació Física
(EF), ja que entre les dues contribueixen al coneixement del cos
humà, aparells, sistemes y òrgans, desenvolupant també continguts
com la nutrició, trastorns de la conducta alimentaria, mesures
d’higiene i educació postural, primers auxilis basics… Al mateix
temps, també poden col·laborar buscant objectius relacionats amb
l’educació ambiental.
En
quan als continguts interdisciplinaris de la nostra Unitat Didàctica,
cal destacar:
- La salut alimentaria. Per part de les CC.NN, es poden explicar diferents conceptes al voltant de l’alimentació com la piràmide alimentària o les malalties que es poden produir per una mala alimentació i per part de l’EF, es poden relacionar aquests conceptes amb la repercussió per a l’activitat física.
- La salut. En CC.NN es produeix l’adquisició de coneixements al voltant de les parts del cos, òrgans i problemes sanitaris i en EF es passa a la realització pràctica com per exemple prendre pulsacions, evitar que una persona s’ofegue...
- El medi ambient. La part conceptual corresponent a la natura com ecosistemes, biodiversitat, la piràmide tròfica... es durà a terme en l’assignatura de CN i la part d’interacció amb aquesta natura i la seua cura correspondrà a l’EF
Per altra part, també veiem un
aspecte que es pot relacionar amb una altra àrea com son les
Ciències Socials (CC.SS):
- L’entorn social. Dins de les CC.SS, l’alumnat podria analitzar i visualitzar l’entorn social que els rodeja i les diverses possibilitats que els ofereix mentre que l’EF seria l’encarregada de utilitzar aquestes possibilitats que ofereix l’entorn com per exemple les instal·lacions municipals.
4.3 Continguts
transversals:
A
la nostra Unitat Didàctica tractarem diversos continguts
transversals que seran comuns a totes les assignatures cursades pels
nostres alumnes al seu horari escolar.
- El respecte tant a nosaltres mateix com als nostres companys.
- El treball cooperatiu. Aquest contingut el necessitem per tal de fomentar el treball en equip i fer veure que per arribar als nostres objectius com a grup és essencial i necessari l’ajuda, la col·laboració i la participació de tots els membres de la classe.
- La democràcia. Aquest és un contingut fonamental que es sol veure poc a les classes ordinàries però que és fonamental per entendre el funcionament de la nostra societat d’avui en dia.
- Valors que potenciarem a l’educació en les nostres classes, com:
- L’empatia. Per tal de ensenyar als nostres alumnes a ficar-se en la pell dels seus companys i que adopten una actitud més comprensiva en tots els aspectes.
- L’autoestima. Un valor fonamental per tal de que els nostres alumnes puguin desenvolupar-se de manera correcta.
- El compromís. Per a que siguin conscients de que a la vida hi tenim una gran quantitat de responsabilitats que hem de complir.
- La paciència i la constància. Per fer veure als nens que amb treball, dedicació i el pas del temps molts dels nostres objectius es podran complir.
- L’esforç. Per tal de transmetre als nostres xiquets que gràcies a aquest podrem superar-nos dia a dia i créixer de forma òptima com a persones.
5.
PRINCIPIS METODOLOGICS
Primerament
tenim que aclarir els termes que anem a utilitzar per a realitzar
aquesta concreció de la nostra UD. Entenem la metodologia com al
camí que tenim que recórrer per a complir els objectius i els
continguts marcats. Com assenyala Molina, J.P. (1999) diferenciem
entre models deductius i inductius segons el nivell de participació
i els rols adoptats entre el professor i els alumnes. En el nostre
cas volem un mètode d’ensenyament més proper al inductiu, on
l’alumne presenta un paper actiu en la formació i desenvolupament
de les nostres sessions.
5.1-Principis
metodològics generals:
En
aquest apartat tractarem d’explicar cóm desenvoluparem els
continguts transversals que volem tractar al llarg de la nostra
Unitat Didàctica.
Primerament
volem destacar que partim d’una concepció constructivista de
l’aprenentatge; és a dir, considerem que el aprenentatge es
construeix en grup, raó per la qual desenvoluparem activitats de
reflexió al finalitzar cada una de les nostres sessions.
A
més a més, pensem que aquest aprenentatge serà més significatiu
per a ells si, en lloc de parlar-los en un format de classe
magistral, les posem en pràctica directament i posteriorment les
tractem d’una manera dialogada entre tots. El respecte, el treball
cooperatiu, la democràcia, l’empatia, l’autoestima, el
compromís, la paciència i la constància i l’esforç seran els
continguts que estaran presents en cada una de les activitats que
plantejarem.
Per
a tractar-les d’una manera més específica sí que destacarem
certs valors en activitats puntuals, d’aquesta manera, al fer la
reflexió final, podem preguntar als alumnes quins són els que hem
volgut destacar al llarg de la sessió, comentarem i reflexionarem
sobre ells (mitjançant una estructura socràtica basada en
preguntes) per a descobrir quins són els seus pensaments.
5.2-Principis
metodològics específics:
Una
vegada tenim clar la visió general que anem a utilitzar, tenim que
anar concretant més en les estratègies metodològiques. Una vegada
més, fem referència a l’autor Molina quan separa les estratègies
en tècniques d’ensenyament (forma de comunicar els continguts) i
estratègies de pràctica (forma d’estructurar i organitzar els
continguts) (Molina, J.P.(1999)).
Estratègies
de pràctica:
Aquest
apartat ja té un nivell alt de concreció ja que anem a explicar les
formes que utilitzarem per a organitzar i estructurar les activitats.
Encara
que nosaltres no ens enfocarem exclusivament en un tipus d’activitat
física concreta, sí treballarem en base a diferents esports,
jocs... per a desenvolupar els nostres continguts, per aquesta raó
farem ús de les estratègies de pràctica mixtes (combinació de les
estratègies analítiques i globals (Sáenz-López, 1994-1997)).
En
aquest tipus de estratègia es poden treballar parts específiques
d’un moviment global o practicar sempre dins del moviment complet.
Més específicament utilitzarem (amb possibles adaptacions segons la
complexitat del moviment) la estructura
“global-analític-global-analític-global” ja que ens permet anar
perfeccionant progressivament el moviment global; a més, l’alumne
pren consciència d’on es troba i li permet observar més
detalladament el seu progres (cal tindre en conte que la nostra UD
està plantejada per a 6è, curs en el qual ja presenten una certa
habilitat per a la realització de tasques d’aquest tipus).
Tècniques
d’ensenyament:
Per
a comunicar els continguts i els objectius en les nostres sessions
farem un ús combinat del estil directe i l’estil basat en el
descobriment dels alumnes. Amb el primer dels estils (utilitzat en
diferents graus que més endavant especificarem) volem donar-li una
base de coneixement sobre el tema als alumnes per a que poden
desenvolupar amb més precisió aquelles activitats o jocs que
plantejarem basat en l’estil de descobriment.
Considerem
també que, ja que es tracta d’un curs avançat, tenim que anar
introduint certa autonomia en el seu aprenentatge.
Tècniques d’estil directe
Per a realitzar la nostra Unitat
Didàctica farem ús dels següents graus d'ensenyament amb l’estil
directe:
· Ensenyament
recíproc: el professor primerament explicarà quin és l'objectiu de
l’activitat que es realitzarà i dividirà la classe en petits
grups (d'uns 4 o 5 alumnes per grup). Cada grup tindrà un membre que
s'encarregarà de controlar l'avanç de la tasca, problemes
detectats, dificultats etc. i al finalitzar l’activitat els
controladors aniran al professor i li comunicaran allò que han
observat. Cal destacar també que els controladors no seran sempre
els mateixos sinó que aniran canviant, d'aquesta manera tots els
alumnes avaluaran i seran avaluats.
· Assignació
de tasques en combinació amb l’estil d’inclusió: en aquest
model la classe serà dividida en diferents seccions on es treballarà
algun aspecte dictat pel professor. Els alumnes realitzaran aquestes
tasques però decidiran el seu ritme d’execució a més de la
dificultat de la mateixa.
Tècniques d’ensenyament basat
en el descobriment:
· Utilitzarem
d’aquest estil principalment les tècniques de descobriment guiat
basat en l’ensenyament Socràtic; és a dir, volem que els alumnes,
després de realitzar les tasques, reflexionen sobre diferents
aspectes que seran més o menys guiats pel professor (encara que
qualsevol tema interessant que volen plantejar és benvingut). Anirem
preguntant per a que troben el sentit de les sessions a més de
reflexionar sobre el mateix.
Cal destacar que segurament es farà
ús de més d’un estil d’ensenyament en la mateixa sessió degut
a l’activitat que volem realitzar en eixe moment. Pensem que tenim
que modificar-les i adaptar-nos constantment a diferents tècniques
per a comunicar els continguts i els objectius de la UD de la millor
manera possible.
6-
Organització de l'espai, del temps i de l'alumnat.
6.1
Organització de l’espai
L’organització
de l’espai i del temps serà principalment setmanal; és a dir,
cada setmana versarà al voltant d’una activitat física o un
objectiu principal per al que es faran ús diferents espais. La
nostra Unitat Didàctica és desenvoluparà principalment a l'escola,
fent ús del gimnàs i de l’espai del pati de l'escola, encara que
també farem ús de les instal·lacions que ens ofereix el poble.
Cal
considerar que tindrem tres sessions a la setmana:
· El
dilluns es realitzarà classe al gimnàs on iniciarem la tasca o
l'activitat física en concret que anem a realitzar durant la setmana
· El
dimecres anirem a la zona del pati (sempre i quant les condicions
meteorològiques ens ho permès) per a continuar desenvolupant
l’activitat física corresponents en un altres espai més obert i
amb més possibilitats
· El
divendres, al tenir classe abans de l'hora de l'esplai, aprofitarem
per eixir i anar a una de les instal·lacions que ens ofereix el
poble (ja bé siga platja, poliesportiu, carril bici, gimnàs
municipal etc.) per a realitzar aquesta activitat fora del recinte
escolar i connectar l’escola i els alumnes amb el seu entorn. Degut
a que l’escola es troba en un punt cèntric i el poble es
relativament menut, les instal·lacions són de fàcil i ràpid accés
caminant. Per a realitzar l’eixida setmanal redactarem una petició
a l’escola i als pares per a autoritzar als seus fills a fer
aquestes activitats fora del centre (la informació de les
instal·lacions junt amb horaris i preus es troben en l’apartat “2.
Instal·lacions”).
6.2
Organització del material
Pel
que fa al material, utilitzarem principalment el material que té
l'escola (pilotes de basquet, de futbol, raquetes de tennis,
mocadors... (mirar apartat de “Materials Escolars”); és a dir,
qualsevol cosa que considerem que podem necessitar per a la
realització de diferents jocs al llarg de les sessions), ja que així
els alumnes no han de carregar amb el material cada dia que toque
Educació Física (encara que pot ser sí que demanarem en alguna
ocasió que porten algun objecte per a la realització d’alguna
activitat (diferents tipus de fem per a fer activitats versant el
reciclatge)). L'únic moment en el que ells hauran de dur el
material, serà quan entrem en el apartat de “la bicicleta i les
rutes que té el nostre entorn”, cada alumne haurà de dur la
seua pròpia bicicleta.
Per
a organitzar qui trau el material i qui el guarda en cada sessió, a
principi del curs s'explicarà el sistema que utilitzarem: les dues
primeres persones de la llista de classe seran qui s'encarreguen de
traure i guardar el material la primera setmana de classe; la següent
setmana, el tercer i el quart... i així successivament fins tornar a
començar la roda. D'aquesta manera tots els alumnes es faran
responsables del material que anem a gastar i, òbviament, serà el
professor qui indique de quin material anem a fer-hi ús en cada
sessió.
En
cas de ser una activitat complexa que necessite molt material, serà
el professor qui prepararà l’espai abans de la classe per evitar
perdre temps de la sessió.
6.3
Organització dels alumnes
En
quant al treball dels alumnes, cal destacar que treballaran
principalment en grups de treball que es formaran els dilluns i
canviaran cada setmana. Aquests seran decidits d’una manera
aleatòria per evitar caure en “l'amiguisme”: el professor
formularà una sèrie de requisits que tenen que complir els grups,
una vegada formulats, els alumnes es col·locaran seguint aquestes
regles (ex: no poden haver tres persones amb el mateix color de
camiseta, tenen que haver el mateix nombre de xics que de xiques...)
D'aquesta manera fomentem el treball grupal i evitem caure en
connotacions sexistes.
No
obstant això, durant algunes sessions es faran activitats i jocs on
es considerarà a tota la classe com un únic grup i alguns dels
treballs, especialment els escrits (reflexions, pensaments dels
objectius tractes...), seran realitzats de manera individual. Per
tant, els alumnes aprendran a treballar bé amb un grup reduït de
persones, amb un grup extens com és el grup-classe i a treballar de
manera individual.
Comentarios
Publicar un comentario