Continguts, Metodologia i Organització
4. Continguts
4.1. Disciplinaris/didàctics
Els
continguts didàctics són aquells que s’han tractat en cada una de les unitats
didàctiques que es desenvolupen en una mateixa assignatura; per tant, es veuen
com a cada un dels continguts que ens ajudaran a complir els objectius d’etapa
al llarg del curs.
En
la nostra unitat didàctica tractarem els següents continguts trobats en el
Decret 108/2014 en el curs 6é, corresponents amb els blocs 2 (“Habilitats
motrius, coordinació i equilibri. Activitats en el medi natural”) i 4
(“Activitat física i salut”):
·
Hàbits
saludables d’higiene corporal, posturals, i alimentaris en la pràctica
d’activitat física i en la vida quotidiana.
·
Efectes
negatius del sedentarisme, d’una dieta desequilibrada i del consum d’alcohol,
tabac i altres substàncies
·
Definició
de la salut com l’estat de complet benestar físic, mental i social
·
Pràctica
de la relaxació davant de situacions estressants.
·
Jocs,
exercicis i activitats adaptades (intensitat, duració...) al seu nivell físic
per a la millora de la resistència cardiorespiratòria o aeròbica, la
flexibilitat, la força muscular i la resistència muscular
·
Acció
preventiva per a lesions i malalties esportives més comunes amb l’ús correcte
de materials i espais destinats a l’activitat física.
·
Primers
auxilis bàsics.
·
Col·laboració
en la preparació i realització d’alguna activitat en el medi natural com
senderisme, orientació, bicicleta o itinerari ambiental utilitzant les
tècniques adequades de cada una d’elles com a ritme adequat a la senda, orientar-se,
tècniques de conducció de la bicicleta, etc.
·
Accions
per a preservar l’entorn i el medi natural i reduir l’impacte ambiental (evitar
residus i fomentar la seua replega).
4.2
Continguts interdisciplinaris
Dins
dels continguts interdisciplinaris, creiem que l’àrea més relacionada al nostre
bloc temàtic és la de Ciències Naturals (CC.NN).
Probablement,
aquesta assignatura és la més relacionada amb l’Educació Física (EF), ja que
entre les dues contribueixen al coneixement del cos humà, aparells, sistemes y
òrgans, desenvolupant també continguts com la nutrició, trastorns de la
conducta alimentaria, mesures d’higiene i educació postural, primers auxilis
basics… Al mateix temps, també poden col·laborar buscant objectius relacionats
amb l’educació ambiental.
En
quan als continguts interdisciplinaris de la nostra Unitat Didàctica, cal
destacar:
1. La salut alimentaria. Per part de
les CC.NN, es poden explicar diferents conceptes al voltant de l’alimentació
com la piràmide alimentària o les malalties que es poden produir per una mala
alimentació i per part de l’EF, es poden relacionar aquests conceptes amb la
repercussió per a l’activitat física.
2. La salut. En CC.NN es produeix
l’adquisició de coneixements al voltant de les parts del cos, òrgans i
problemes sanitaris i en EF es passa a la realització pràctica com per exemple
prendre pulsacions, evitar que una persona s’ofegue...
3. El medi ambient. La part
conceptual corresponent a la natura com ecosistemes, biodiversitat, la piràmide
tròfica... es durà a terme en l’assignatura de CN i la part d’interacció amb
aquesta natura i la seua cura correspondrà a l’EF
Per
altra part, també veiem un aspecte que es pot relacionar amb una altra àrea com
son les Ciències Socials (CC.SS):
1. L’entorn social. Dins de les
CC.SS, l’alumnat podria analitzar i visualitzar l’entorn social que els rodeja
i les diverses possibilitats que els ofereix mentre que l’EF seria
l’encarregada de utilitzar aquestes possibilitats que ofereix l’entorn com per
exemple les instal·lacions municipals.
4.3 Continguts transversals:
A la nostra Unitat Didàctica tractarem
diversos continguts transversals que seran comuns a totes les assignatures
cursades pels nostres alumnes al seu horari escolar.
Un dels continguts a tractar serà el
respecte; tant a nosaltres mateix com als nostres companys. Altre, és el
treball cooperatiu; per tal de fomentar el treball en equip i fer veure que per
arribar als nostres objectius com a grup és essencial i necessari l’ajuda, la
col·laboració i la participació de tots els membres de la classe.
Tractarem també la democràcia, contingut
fonamental que es sol veure poc a les classes ordinàries però que és fonamental
per entendre el funcionament de la nostra societat d’avui en dia.
Altre contingut que
volem tractar són els valors que potenciarem a l’educació en les nostres
classes, com: l’empatia; per tal de ensenyar als nostres alumnes a
ficar-se en la pell dels seus companys i que adopten una actitud més
comprensiva en tots els aspectes. L’autoestima; un valor fonamental per tal de
que els nostres alumnes puguin desenvolupar-se de manera correcta. El
compromís; per que siguin conscients de que a la vida hi tenim una gran
quantitat de responsabilitats que hem de complir. La paciència i la constància,
per fer veure als nens que amb treball, dedicació i el pas del temps molts dels
nostres objectius es podran complir. I per últim, l’esforç, per tal de
transmetre als nostres xiquets que gràcies a aquest podrem superar-nos dia a
dia i créixer de forma òptima com a persones.
5.
PRINCIPIS METODOLOGICS
Primerament tenim que aclarir els termes que
anem a utilitzar per a realitzar aquesta concreció de la nostra UD.
Entenem la metodologia com al camí que tenim
que recórrer per a complir els objectius i els continguts marcats. Com
assenyala Molina, J.P. (1999) diferenciem entre models deductius i inductius
segons el nivell de participació i els rols adoptats entre el professor i els
alumnes. En el nostre cas volem un mètode d’ensenyament més proper al inductiu,
on l’alumne presenta un paper actiu en la formació i desenvolupament de les
nostres sessions.
5.1-Principis metodològics generals:
En aquest apartat tractarem d’explicar cóm
desenvoluparem els continguts transversals que volem tractar al llarg de la
nostra Unitat Didàctica.
Primerament volem destacar que partim d’una
concepció constructivista de l’aprenentatge; és a dir, considerem que el
aprenentatge es construeix en grup, raó per la qual desenvoluparem activitats
de reflexió al finalitzar cada una de les nostres sessions.
A més a més, pensem que aquest aprenentatge
serà més significatiu per a ells si, en lloc de parlar-los en un format de
classe magistral, les posem en pràctica directament i posteriorment les tractem
d’una manera dialogada entre tots. El respecte, el treball cooperatiu, la
democràcia, l’empatia, l’autoestima, el compromís, la paciència i la constància
i l’esforç seran els continguts que estaran presents en cada una de les
activitats que plantejarem.
Per a tractar-les d’una manera més específica
sí que destacarem certs valors en activitats puntuals, d’aquesta manera, al fer
la reflexió final, podem preguntar als alumnes quins són els que hem volgut
destacar al llarg de la sessió, comentarem i reflexionarem sobre ells
(mitjançant una estructura socràtica basada en preguntes) per a descobrir quins
són els seus pensaments.
5.2-Principis metodològics específics:
Una vegada tenim clar la visió general que
anem a utilitzar, tenim que anar concretant més en les estratègies
metodològiques. Una vegada més, fem referència a l’autor Molina quan separa les
estratègies en tècniques d’ensenyament (forma de comunicar els continguts) i
estratègies de pràctica (forma d’estructurar i organitzar els continguts)
(Molina, J.P.(1999)).
Estratègies de pràctica:
Aquest apartat ja té un nivell alt de
concreció ja que anem a explicar les formes que utilitzarem per a organitzar i
estructurar les activitats.
Encara que nosaltres no ens enfocarem
exclusivament en un tipus d’activitat física concreta, sí treballarem en base a
diferents esports, jocs... per a desenvolupar els nostres continguts, per
aquesta raó farem ús de les estratègies de pràctica mixtes (combinació de les
estratègies analítiques i globals (Sáenz-López, !994-1997)).
En aquest tipus de estratègia es poden
treballar parts específiques d’un moviment global o practicar sempre dins del
moviment complet. Més específicament utilitzarem (amb possibles adaptacions
segons la complexitat del moviment) la estructura
“global-analític-global-analític-global” ja que ens permet anar perfeccionant
progressivament el moviment global; a més, l’alumne pren consciència d’on es
troba i li permet observar més detalladament el seu progres (cal tindre en
conte que la nostra UD està plantejada per a 6é, curs en el qual ja presenten
una certa habilitat per a la realització de tasques d’aquest tipus).
Tècniques d’ensenyament:
Per a comunicar els continguts i els
objectius en les nostres sessions farem un ús combinat del estil directe i
l’estil basat en el descobriment dels alumnes. Amb el primer dels estils
(utilitzat en diferents graus que més endavant especificarem) volem donar-li
una base de coneixement sobre el tema als alumnes per a que poden desenvolupar
amb més precisió aquelles activitats o jocs que plantejarem basat en l’estil de
descobriment.
Considerem també que, ja que es tracta d’un
curs avançat, tenim que anar introduint certa autonomia en el seu aprenentatge.
Tècniques d’estil directe
Per a realitzar la nostra Unitat Didàctica
farem ús dels següents graus d'ensenyament amb l’estil directe:
·
Ensenyament recíproc: el professor
primerament explicarà quin és l'objectiu de l’activitat que es realitzarà i
dividirà la classe en petits grups (d'uns 4 o 5 alumnes per grup). Cada grup
tindrà un membre que s'encarregarà de controlar l'avanç de la tasca, problemes
detectats, dificultats etc. i al finalitzar l’activitat els controladors aniran
al professor i li comunicaran allò que han observat. Cal destacar també que els
controladors no seran sempre els mateixos sinó que aniran canviant, d'aquesta
manera tots els alumnes avaluaran i seran avaluats.
·
Assignació de tasques en combinació amb
l’estil d’inclusió: en aquest model la classe serà dividida en diferents
seccions on es treballarà algun aspecte dictat pel professor. Els alumnes
realitzaran aquestes tasques però decidiran el seu ritme d’execució a més de la
dificultat de la mateixa.
Tècniques d’ensenyament basat en el
descobriment:
·
Utilitzarem d’aquest estil principalment les
tècniques de descobriment guiat basat en l’ensenyament Socràtic; és a dir,
volem que els alumnes, després de realitzar les tasques, reflexionen sobre
diferents aspectes que seran més o menys guiats pel professor (encara que
qualsevol tema interessant que volen plantejar és benvingut). Anirem preguntant
per a que troben el sentit de les sessions a més de reflexionar sobre el
mateix.
Cal destacar que segurament es farà ús de més
d’un estil d’ensenyament en la mateixa sessió degut a l’activitat que volem
realitzar en eixe moment. Pensem que tenim que modificar-les i adaptar-nos constantment
a diferents tècniques per a comunicar els continguts i els objectius de la UD
de la millor manera possible.
6- Organització de l'espai i del temps
La nostra Unitat Didàctica és desenvoluparà
principalment a l'escola, fent ús del gimnàs i de l’espai del pati de l'escola,
encara que també farem ús de les instal·lacions que ens ofereix el poble.
6.1 Organització de l’espai
L’organització de l’espai i del temps serà
principalment setmanal; és a dir, cada setmana versarà al voltant d’una
activitat física o un objectiu principal per al que es faran ús diferents
espais.
Cal considerar que tindrem tres sessions a la
setmana:
·
El dilluns es realitzarà classe al gimnàs on
iniciarem la tasca o l'activitat física en concret que anem a realitzar durant
la setmana
·
El dimecres anirem a la zona del pati (sempre
i quant les condicions meteorològiques ens ho permès) per a continuar
desenvolupant l’activitat física corresponents en un altres espai més obert i
amb més possibilitats
·
El divendres, al tenir classe abans de l'hora
de l'esplai, aprofitarem per eixir i anar a una de les instal·lacions que ens
ofereix el poble (ja bé siga platja, poliesportiu, carril bici, gimnàs
municipal etc.) per a realitzar aquesta activitat fora del recinte escolar i
connectar l’escola i els alumnes amb el seu entorn. Degut a que l’escola es
troba en un punt cèntric i el poble es relativament menut, les instal·lacions
són de fàcil i ràpid accés caminant. Per a realitzar l’eixida setmanal
redactarem una petició a l’escola i als pares per a autoritzar als seus fills a
fer aquestes activitats fora del centre (la informació de les instal·lacions
junt amb horaris i preus es troben en l’apartat “2. Instal·lacions”).
6.2 Organització del material
Pel que fa al material, utilitzarem
principalment el material que té l'escola (pilotes de basquet, de futbol,
raquetes de tennis, mocadors... (mirar apartat de “Materials Escolars”); és a
dir, qualsevol cosa que considerem que podem necessitar per a la realització de
diferents jocs al llarg de les sessions), ja que així els alumnes no han de
carregar amb el material cada dia que toque Educació Física (encara que pot ser
sí que demanarem en alguna ocasió que porten algun objecte per a la realització
d’alguna activitat (diferents tipus de fem per a fer activitats versant el
reciclatge)). L'únic moment en el que ells hauran de dur el material, serà quan
entrem en el apartat de “la bicicleta i les rutes que té el nostre entorn”, cada alumne haurà de dur la seua pròpia
bicicleta.
Per a organitzar qui trau el material i qui el
guarda en cada sessió, a principi del curs s'explicarà el sistema que
utilitzarem: les dues primeres persones de la llista de classe seran qui
s'encarreguen de traure i guardar el material la primera setmana de classe; la
següent setmana, el tercer i el quart... i així successivament fins tornar a
començar la roda. D'aquesta manera tots els alumnes es faran responsables del
material que anem a gastar i, òbviament, serà el professor qui indique de quin
material anem a fer-hi ús en cada sessió.
En cas de ser una activitat complexa que
necessite molt material, serà el professor qui prepararà l’espai abans de la
classe per evitar perdre temps de la sessió.
6.3 Organització dels alumnes
En quant al treball dels alumnes, cal
destacar que treballaran principalment en grups de treball que es formaran els
dilluns i canviaran cada setmana. Aquests seran decidits d’una manera aleatòria
per evitar caure en “l'amiguisme”: el professor formularà una sèrie de
requisits que tenen que complir els grups, una vegada formulats, els alumnes es
col·locaran seguint aquestes regles (ex: no poden haver tres persones amb el
mateix color de camiseta, tenen que haver el mateix nombre de xics que de
xiques...) D'aquesta manera fomentem el treball grupal i evitem caure en
connotacions sexistes.
No obstant això, durant algunes sessions es
faran activitats i jocs on es considerarà a tota la classe com un únic grup i
alguns dels treballs, especialment els escrits (reflexions, pensaments dels
objectius tractes...), seran realitzats de manera individual. Per tant, els alumnes
aprendran a treballar bé amb un grup reduït de persones, amb un grup extens com
és el grup-classe i a treballar de manera individual.
Comentarios
Publicar un comentario